Konflikter koster kassen

- men kan ofte forebygges og løses

90 pct. af alt bøvl i en organisation skyldes dårlig kommunikation.

Og kommunikationen hænger uløseligt sammen med evnen til at løse konflikter.

Når det er ved at gå galt – eller er gået galt – mellem kollegaer, mellem ledere eller mellem medarbejdere og ledere, er det afgørende, at man accepterer konflikter som et ledelsesmæssigt grundvilkår ligesom kunder, der forlader butikken, ordrer man ikke får eller budgetter, der ikke holder.

 

At løse konflikter er ikke hippieagtigt ressourcespild – for uløste konflikter koster dyrt på bundlinjen og bør derfor være en del af virksomhedens kommunikationsberedskab på lige fod med stress, seksuel chikane og nedslidning. Eller generationsskifte, skrøbelige leverandørforhold og tvister med kunder.

Vi løser jeres konflikter sammen med jer

Grundlæggende principper i mægling

Når interesser og behov går i forskellig retning, opstår der konflikt. Men hvis man tør gennemleve og håndtere konflikten, kan den føre til udvikling og nye muligheder.

 

Vi arbejder helhedsorienteret med konflikten ud fra en velafprøvet model (den refleksive mæglingsmodel).

 

Værdigrundlaget i den refleksive model bygger på den antagelse, at konflikter er et livsvilkår. Hvorvidt de er konstruktive eller destruktive afhænger af måden, hvorpå vi møder dem.

Konfliktmæglingen er upartisk

Som mægler tager vi ikke parti for nogen af parterne og tager ikke stilling til, hvad der er rigtigt og forkert. Mægleren er meget aktiv med at anvise mulige veje i mæglingsprocessen og med at foreslå og fastholde rammerne. Men mægleren vil aldrig overtage ansvaret for løsningen af konflikten eller selv foreslå løsninger.

Konflikter er en udviklingsmulighed

Når interesser og behov går i forskellig retning, opstår der konflikt. Men hvis man tør gennemleve og håndtere konflikten, kan den føre til udvikling og nye muligheder.

Konflikten er ejet af parterne

Både konflikten og dens løsning er parternes. Og det er parterne selv, der forhandler med hinanden og bestemmer, hvordan de vil løse uoverensstemmelserne.

Konfliktmæglingen er upartisk

Som mægler tager vi ikke parti for nogen af parterne og tager ikke stilling til, hvad der er rigtigt og forkert. Mægleren er meget aktiv med at anvise mulige veje i mæglingsprocessen og med at foreslå og fastholde rammerne. Men mægleren vil aldrig overtage ansvaret for løsningen af konflikten eller selv foreslå løsninger.

Konfliktløsningen er frivillig

Det er en forudsætningen for mæglingen, at parterne deltager frivilligt. Derfor kan parterne også altid afbryde mæglingen uden pres.

Konfliktløsningen er frivillig

Det er en forudsætningen for mæglingen, at parterne deltager frivilligt. Derfor kan parterne også altid afbryde mæglingen uden pres.

Konfliktmæglingen er fortrolig

Mægleren har tavshedspligt, så parterne har mulighed for at udtrykke sig frit, uden frygt for at informationer bliver givet videre. Under mæglingen kan partnerne selv beslutte, om noget skal fortælles til andre.

Konfliktmæglingen er fortrolig

Mægleren har tavshedspligt, så parterne har mulighed for at udtrykke sig frit, uden frygt for at informationer bliver givet videre. Under mæglingen kan partnerne selv beslutte, om noget skal fortælles til andre.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.